Transportoarele cu benzi sunt utilizate pe scara larga in transportul pe distante scurte, asa cum se intampla de exemplu cu echipamentele de concasare si amestecare sau sortare. Mai ales in productia din minele de carbune, transportoarele cu banda sunt folosite pe scara larga in exploatarrea carbunelui cu benzi de coborare este mult mai usoara.
In timpul functionarii transportorului, devierea benzilor se va face frecvent din diferite motive care nu doar cauzeaza uzura anormala si deteriorarea echipamentelor de scurgere, ci si reduce productivitatea, afecteaza functionarea normala a intregului echipament si prin urmare este o sarcina importanta sa se analizeze deviatia benzii transportoare si sa fie eliminata la timp. In functie de tipul de benzi transportoare si intretinerea se va face diferit.
Cea mai comuna cauza a deviatiei benzii transportoare cu abatere este aceea ca fortele exterioare ale centurii nu sunt setae la zero in directia latimii benzii sau in cazul in care efortul de tractiune este perpendicular pe directia latimii benzii de centura. Datorita numerosilor factori care conduc la abaterea benzii, abaterea acesteia se va rezolva din punct de vedere al proiectarii si instalarii.
Legea deviatiei este strans legata de modul in care se poate rula in vrac si de modul in care banda ruleaza. Banda trebuie sa fie etansata pe ambele parti. Daca dispozitivul, cum ar fi suportul de rola, nu este montat pe sectiunea verticala a directiei de rulare a benzii, insa capatul se alfa la capatul din spate, banda se va deplasa catre capatul din spate. Exista mai multe tipuri de curele industriale pe care le poti utiliza.
Motivele pentru abaterea transportorului cu benzi sunt urmatoarele:
- Diferenta de rigiditate a corpului se deformeaza sub sarcina, astfel incat banda transportoare va fi supusa unei forte de sustinere neuniforma in sus, in timpul functionarii, pentru a genera abaterea.
- Rotatia volanului nu este flexibila si banda de transport este supusa unei rezistente inegale a frecare in momentul functionarii pentru a genera abaterea.
- Paralelismul si centrifugarea liniei centrale dintre role prezinta eroare la instalare, care determina ca banda de transport sa compenseze banda centrala pentru a genera o abatere in timpul functionarii.
- In productie, banda de transport are propriile grosimi si inegalitati si va fi inevitabil ca banda sa fie deflectata atunci cand este folosita.
- Banda de transport nu este echilibrata pentru fortele proprii iar fortele sunt distribuite inegal provocand abateri.
- In momentul in care banda transportoare este instalata in racordul corect, pozitia articulatiei nu este una corecta, unghiul nu este generat corect si erorile sunt mari, astfel incat banda de transport sa genereze abateri in timpul procesului de rulare.
- Pozitia de montare a capului masinii este determinata in mod necorespunzator si abaterea dintre linia centrala a rolei si cea a transportorului este mare, astfel incat un unghi mare de inclinare este generat intre benzile transportoare si linia orizontala, iar banda produce abateri in timpul operatiei.
- Abaterile intre axa rolei de ghidare si linia centrala a transportorului sunt mari, ceea ce determina un unghi de inclinare mare intre benzile transportoare si linia orizontala, determinand de asemenea banda sa aiba abateri in timpul functionarii.